Cas d'èxit de l'Hospital General de Granollers amb Aruba
El Servei Català de la Salut aposta per un futur digital amb la plataforma Mobile First, un projecte de SEMIC i Aruba
L'Hospital General de Granollers és un centre de salut i assistència social que es troba a 30 km de Barcelona. Aquest centre està especialitzat en diferents àrees, com la docència, la demència i l'atenció geriàtrica, i forma part del Servei Català de la Salut.
Com altres organismes, en un sector sanitari en constant evolució, i en una era d'historials mèdics electrònics, l'hospital ha de poder establir connexió amb serveis externs. També ha de funcionar a la perfecció entre els seus diferents edificis i durant tot el recorregut que el pacient realitza en el centre.
“Hem de tractar amb més continguts digitals”, afirma Anna Benavent, directora d'organització i sistemes d'informació de l'Hospital General de Granollers.“L'assistència sanitària és cada vegada més col·laborativa. Necessitem ser més mòbils, en la nostra gestió, però també quan ens trobem al costat del pacient, i estar preparats per a usar les eines més modernes a fi de fomentar la productivitat”.
Fomentar la mobilitat i la digitalització
Aruba es va erigir com la solució més segura, flexible i fiable. També és la que va presentar el full de ruta més interessant, en termes del que podríem arribar a fer amb l'ús de la tecnologia. Anna Benavent, directora d'organització i sistemes d'informació de l'Hospital General de Granollers.
Per a poder aconseguir els seus objectius estratègics, l'hospital va decidir renovar tota la seva xarxa, construint, al seu torn, una infraestructura per a fomentar la mobilitat i la digitalització, així com el compliment d'objectius a llarg termini entorn dels serveis de IoT (Internet de les coses), BYOD (porti el seu propi dispositiu) i els basats en la localització. A curt termini, l'hospital ha volgut posar en marxa una aplicació per a millorar l'experiència del pacient, amb geolocalització i temps d'espera actualitzats. Perquè el funcionament d'aquesta aplicació sigui eficient, seria fonamental comptar amb una xarxa millorada.
"La nostra prioritat era tindre una xarxa estable, és a dir, estem en l'àmbit de l'atenció sanitària, no podem permetre'ns el luxe que la xarxa falli", explica Benavent. "Però també volíem flexibilitat. Entenem que la mobilitat i la digitalització augmentaran, i que podem crear nous serveis i noves maneres de treballar. Volíem una solució que ens permetés adaptar-nos en qualsevol moment".
Segur, flexible i fiable
L'hospital va recórrer a Aruba per la seva trajectòria en el desenvolupament de tecnologies robustes, així com per la seva experiència en el desplegament de solucions innovadores. "Aruba va demostrar ser la solució més segura, flexible i fiable", diu Benavent. "També va presentar el full de ruta més interessant, en termes del que podríem arribar a fer amb l'ús de la tecnologia".
El sistema implantat per Aruba Mobile First es basa, en part, en la instal·lació de més de 180 punts d'accés Aruba seriï 200 i en una instal·lació de xarxa de campus completament redundant basada en els commutadors de les sèries 5400R, 3800 i 2900 d'Aruba. Per a instal·lar i garantir la xarxa WLAN de forma centralitzada, es van instal·lar dos controladors Aruba 7200 a més del sistema de gestió de xarxes AirWave d'Aruba per a la supervisió i resolució de problemes. Es va triar el sistema de control d'accés a la xarxa ClearPass d'Aruba per a desenvolupar un sistema de control d'accés a la xarxa basat en un context i un rol molt contextual, que es basa en polítiques flexibles i granulares.la fase següent consisteix a instal·lar les balises amb tecnologia sense fil de baixa energia (BLE, per les seves sigles en anglès) d'Aruba i la plataforma d'aplicacions mòbils Meridian per a permetre serveis basats en la localització a través de la nova aplicació de l'hospital, com la cerca de rutes in situ o el seguiment d'actius a través d'eines mòbils específiques.
"Els punts d'accés de la sèrie 200 poden comptar amb balises USB afegides, i, encara que no són suficients per al que es necessita, ja ofereixen l'arquitectura bàsica necessària per a la següent fase", afirma David Ferrera, arquitecte de solucions de xarxa de SEMIC, soci d'Aruba implicat en la implantació del sistema. "Estem duent a terme un estudi complet del lloc per a determinar quantes balises seran necessàries."
Millora de l'eficiència sanitària
La primera fase de la solució d'Aruba ja està en funcionament en tres dels principals edificis de l'hospital. Actualment, admet al voltant de 200 dispositius mòbils de l'hospital a més dels 'ordinadors sobre rodes'. Anna Benavent diu que el pla és ampliar la cobertura sense fil a totes les seves instal·lacions per a finals de 2017.
Avui dia, els usuaris de dispositius mòbils autoritzats i autenticats poden accedir als registres digitals, inclosos els registres escanejats enviats per institucions externes. Pacients i visitants tenen accés a la xarxa sense fil. L'hospital està integrat en el Servei Català de Salut, a través de la xarxa de CatSalut, i el Centre de Supercomputació de Catalunya (CESCA). Totes dues connexions són d'alt rendiment i alta redundància. És necessari que la xarxa sense fil no disminueixi el rendiment esperat d'aquestes fonts. Les xarxes Wi-Fi i LAN d'Aruba garanteixen una experiència mòbil òptima en accedir a aquestes xarxes.
"En última instància, aquesta connectivitat significa que som més ràpids i estem millor preparats per a tractar els pacients. El diagnòstic és millor, les vies de tractament estan més connectades", diu Benavent. "Ha millorat la nostra capacitat de resposta i eficiència en general, i ha portat a una millora en la qualitat de l'atenció".
Crear un ambient modern i centrat en el pacient
També suposa un benefici extern. El reeixit llançament de l'aplicació ha permès, entre altres coses, que l'hospital present una imatge d'un entorn modern i centrat en el pacient.
“Amb l'aplicació, volíem que els pacients poguessin accedir a informació actualitzada”, explica Benavent. “Una vegada registrats i connectats, poden veure cites o temps d'espera.”
La nova aplicació funciona com s'esperava. Els nous usuaris necessiten visitar l'hospital perquè se'ls doni un codi d'accés; una vegada que tinguin aquest codi, l'aplicació es pot usar des de qualsevol lloc. “Tenim oficines en l'edifici principal i altres ubicacions en el centre de la ciutat, que és a prop”, diu Benavent. “L'aplicació està demostrant ser una gran forma que els pacients revisin els temps d'espera abans d'entrar.”
L'inici del viatge digital
Benavent afirma que la primera fase és simplement el començament del viatge digital de l'hospital. El pla immediat és habilitar als usuaris perquè usin dispositius BYOD assegurances mentre que s'agregaran més dispositius corporatius. Les balises BLE d'Aruba permetran trobar la ruta, la qual cosa ajudarà els visitants a desplaçar-se pel lloc. A llarg termini, un projecte d'Internet de les coses podria permetre a l'hospital rastrejar actius valuosos o fins i tot controlar la ubicació dels pacients amb Alzheimer.
"Un hospital és un entorn complex", diu Benavent. Tenim fins a 2.000 empleats i 10 sales d'atenció crítica, i volem ampliar per a millorar la cadena de valor de l'atenció sanitària. Per a fer possible l'expansió, haurem d'estar més connectats i ser més digitals. Les solucions d'Aruba suposen una plataforma sobre la qual podem llaurar-nos el nostre propi futur digital".
Latest published success stories
Cas d'èxit: L'Hospital Sant Joan de Déu Zaragoza garanteix condicions òptimes a la temperatura dels seus fàrmacs
L'hospital Sant Joan de Déu Zaragoza necessitava monitorar la temperatura en les neveres de farmàcia. El centre sanitari va comptar amb SEMIC, el seu Partner IT de referència, per a localitzar una tecnologia que pogués cobrir aquesta necessitat, tingués una ràpida i fàcil implantació i oferís el suport i acompanyament necessari. Els sensors i programari de Nespra van ser l'opció triada en aquest projecte.
El Repte